Nadaní žáci
„Všichni, ať už je jejich přirozené nadání pohotové, nebo pomalé, se musí vzdělávat a cvičit v tom, v čem chtějí vynikat.“
Vzpomínky na Sokrata
Na naší škole se snažíme maximálně podporovat rozvoj každého jedince. Klíčový je pro nás rozvoj individuálních schopností a dovedností u všech žáků včetně žáků nadaných. Nadaný jedinec je ten, který má dispozice za příznivých podmínek podávat mimořádné výkony. Podle Renzlliho třísložkového modelu je to dítě, které vykazuje kromě nadprůměrných rozumových nebo speciálních schopností i vysokou míru tvořivosti a angažovanosti v úkolu. Mezi charakteristické rysy nadaných žáků patří rané čtenářství, bohatá slovní zásoba, dobré vyjadřovací schopnosti, výborná paměť, velká zvídavost, rozsáhlé znalosti, schopnost řešení problémů, schopnost logického usuzování a další. Schopnosti a dovednosti nadaných žáků se snažíme rozvíjet individuálním přístupem pedagogů ke každému žáku a pomocí různých zájmových kroužků, soutěží a olympiád.
Podpora nadaných žáků na naší škole
- 1. V rámci výuky
V naší škole je kladen důraz na diferenciaci a individualizaci učiva s cílem dosáhnout maximálního rozvoje potenciálu u každého žáka. Od školního roku 2024/25 jsme nově zavedli možnost vzdělávání žáků v programu Matematika Plus, který je aplikován ve 3. až 5. ročnících. Jedná se o koncepci, kdy se žáci učí jednou týdně v menších skupinkách dle jejich aktuálních výukových možností. Žákům je touto formou umožněno získat více času na rozvoj jejich dovedností a kvalit. Výuka v Matematice plus vede žáky k rozvoji kritického myšlení.
- 2. V rámci zájmového vzdělávání
Žákům, vykazujícím velmi dobré výsledky ve vzdělávání a v logickém myšlení, nabízíme volnočasové vzdělávání v podobě kroužků. V současné době jsou otevřeny 2 typy kroužků pro první stupeň. Kroužek hravé matematiky a Kroužek pro zvídavé. Děti se v kroužcích rozvíjejí zejm. v oblastech kreativního myšlení, logického myšlení a zkušenostního učení.
Kroužek Hravá matematika
Vedoucí lektor
Ivana Proksová
Anotace kroužku
Kroužek Hravé matematiky dětem umožňuje nahlédnout na matematiku i z jiné stránky, než znají z běžného vyučování. Tématy hodiny nejsou pouze početní příklady, ale také příklady zaměřené na logické uvažování, práce s čísly v praktickém životě, hádanky a matematické deskové hry. Děti nepracují pouze jako jednotlivci, ale také jako tým, což je učí spolupráci, rozvoji komunikace a strategickému myšlení. Dále si děti v kroužku trénují paměť, rozvíjí logické myšlení, kreativitu a své již získané vědomosti.
Kroužek pro zvídavé
Vedoucí lektor
Mgr. Lenka Schormová
Anotace kroužku
Kroužek, který nabízí dětem setkání (nejen) s vědeckými tématy. Jednoduché fyzikální a chemické pokusy, vědecké bádání, šifry, logické hádanky, ale i zkoumání přírody kolem nás, první pomoc či hry na hrdiny. Cílem je rozvoj kreativity, logického a abstraktního myšlení i seznámení se s vědeckými přístupy hravou formou.
- 3. Zapojením do soutěží a olympiád
Dějepisná olympiáda
Matematická olympiáda
Olympiáda v anglickém jazyce
Olympiáda v českém jazyce
Rozvoj čtenářské gramotnosti- Babylon
Scio testy
Klokan (matematická olympiáda pro 1. stupeň)
Více informací a materiálů pro práci s nadanými žáky naleznete zde: